onsdag 28 april 2010

Mina fina barn

Malva har gjort en himla massa nya framsteg i dagarna. Hon kan numera sitta kortare stunder och som längst ett par minuter utan att få slagsida. Det tar sig! Hon har börjat forma munnen och hitta olika nya ljud med konsonanter. Gagagagagaga, Bababababa, osv. Har även hört henne säga mamamama och papapapapa några enstaka gånger. Såklart helt utan innebörd ännu, men ändå! :)
Min lilla flicka är snart ett halvår! Häftigt.

Pontus
ser ut som en helt ny kille efter att ha klippt håret igår. Jättefin är han. Nu kan han ha en snygg tuppis igen, eller vasst hår som han själv säger. Idag fick han vara hemma från dagis. Var sugen på att umgås med min prins. Han har kommit så i kläm när man legat sjuk och inte orkat. Så idag har jag verkligen försökt finnas där och hitta på lite skoj med honom. Märks att han blir harmonisk då. Läggningen gick som på räls. Kvällsmat- tandborstning - potta - tvätta sig - pyjamas - läsa saga - Godnatt. Bara sådär.

Nu ligger båda mina små godistroll och sover. Malva vaknar nog dock snart och vill ha sin kvällsgröt. Har kommit en bra bit med hennes mat. Hon äter smakportion av gröt på morgonen kring 10. Innan dess brukar hon ha hunnit med 2 morgonamningar. Sen ammar hon kring lunchtid igen och då får hon smakportion av grönsakspurér efteråt också. På eftermiddagarna brukar det vara lite pipigt och gnälligt för min mjölk har börjat sina till lite. Men vi ammar på en sådär 3-4 gånger innan det är dags för en hel portion kvällsgröt med fruktmos kring 19-20 tiden.
På sena kvällen brukar vi få ge henne ett mål modersmjölkersättning för det lilla jag har i brösten då, blir hon inte alls mätt av. På nätterna brukar hon amma 1-2 gånger. Hon sover rätt oroligt och vaknar och smågnäller rätt ofta dock, men jag misstänker att det kan vara tänder på gång. Eller så behöver hon ännu mer mat helt enkelt. Det börjar bli dags att ge henne kött, fisk och fågel snart också, det kanske mättar bättre.
Jag slutade amma ganska tvärt strax innan Pontus var 6 mån och ammade bara sådär ngn gång om dagen till han var strax över sju mån. Mina hormoner blev helstolliga av det och det kändes inte alls bra. Tänkte jag skulle göra det lite bättre denna gången. Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Inga kommentarer: