måndag 12 april 2010

krokiga vägar till harmoni

Sitter med en kopp kaffe i soffan med laptopen i knäet och känner mig lite lättad över att Pontus ätit 1/4 macka med ost, några kex och några äppelbitar samt druckit ett glas vatten och ett glas smultrondryck. Kan låta väldigt lite men för en kille som kör mer eller mindre matvägran varannan dag ungefär, så är det skönt att han äter nåt. Han har feber idag också, började igår. Så den lilla aptit som brukar finnas får jobba i uppförsbacke. Någon som kan tipsa lite om metoder för att få barnen att äta?! Pontus slutade med välling i vintras också och sen dess har han tappat i vikt. Innan fanns alltid välling som en skön lättnad. För det ville han alltid ha, i 9 fall av 10 i alla fall. Jag tror att hans slemhosta och ständiga förkylningar han hade, gjorde att han tappade smaken för vällingen helt enkelt. Det blev kvalmigt och tjockt att svälja.

Maria, den där havredrycken du gav honom när du var barnvakt, vad hette den och vart finns den i affären?!


Igår höll vi barndop och fest för älskade lilla Malva. Dagen blev otroligt lyckad även om vägen dit var minst sagt krokig. (Man får jobba som en tok för att hålla huvudet över vattenytan och hinna/orka det man ska när man är en helt sönderstressad tvåbarnsmorsa med en man som jobbar typ jämt) Men trots stress och lite lättare panikattacker (tack underbara älskade J, att du alltid står vid min sida) Så rodde vi hem det hela med bravur. Dagen blev galet lyckad. Allt var trevligt, mysigt och fint. När vi hade samlats hemma allihop så outade vi något väldigt roligt för släkten också, det togs emot med värme. Underbart! Malva fick så himla fina presenter, tack alla! Verkligen. Otroligt roligt att lilla Selma, Peter & Maria kunde vara med också, det kändes riktigt bra.

Vi framförde en egenskriven sång till Malva på dopet också. Jag kommer inte att lägga upp texten som jag skrivit, det blir för personligt.Men den blev himla fin och jag skrev ner den i ett jättefint kort som Malva fick. Roligt att kunna ge något sådant till sitt barn. Är glad över att jag fått en kreativ sida i och med sången och skrivandet. Brukar vara kass på att ge mig själv cred men på det området är jag faktiskt ganska självsäker. Skönt :)

Lägger upp lite bilder när jag får tid.

4 kommentarer:

nenna sa...

Ohåå, vad outade ni?? Förlovningen? Är ju nyfiken juh... ;-)

JOhanna och Stina sa...

Sannas kompis Johanna här, läser hos er ibland, vi ger stina en havredryck, Drikki heter den, säljs i tvåpack, superbra! Mättande och näringsrik! Den ligger bland barnmaten!

Lycka till med maten!

Anonym sa...

Vad mysigt! Låter som en toppendag vännen.
Oatlys havredryck med jordgubbssmak var det han fick. Inga knepiga ämnen, bara naturliga råvaror. Gött!
Dessutom inget socker i = faktiskt nyttig dryck till barnen, yey!
http://oatly.se/Vara-produkter/Categories/Snack--Beverage/Oatly-Havredryck-med-Jordgubb-och-Hallon/

Vi brukar köpa den på coop, står brevid hyllan med laktos-fria produkter (mitt emot mjölken)
Vet att den finns på citygross med.
KRAM!

Emelie Lilja sa...

Tack för tipsen, kära läsare.

Johanna & Stina - Kul att du hittat min blogg :)
Ja, drikki finns ju. Den köpte vi ofta när P var mindre. Kan vara värt att ta upp bekantskap med igen. :)