torsdag 10 februari 2011

Grubbligt men helt okej

3 KG har jag tappat sedan jag skrev i bloggen att jag skulle försöka gå ner lite. Väger alltså 60 kg i skrivandets stund. Bara 10 kvar då, haha. Eller 5, vi får se. Kroppen ser ju annorlunda ut nu efter barnen så 50 kanske är överdrivet? Får se.
Idag var det en tuff promenad till dagis med snö rätt i ansiktet hela vägen. I går gick det som en dans att gå i vårvädret men i tisdags var det värst med regn och blåst. Fasen vad vädret är märkligt nu. Inte undra på att man blir förkyld stup i kvarten med alla väderomslag. Från plus till minus, från sol till regn och snörusk. Jag längtar extremt mycket efter våren nu. Min GAD brukar bli något bättre på våren också. Jag är inne i en väldigt grubblig period och sover kasst. (typiskt nu när Malva sovit bra flera dagar på raken)
Försökte ta några bra bilder på barnen igår när dom satt och mös i soffan. Blev sådär, haha.
Här får två bilder på världens vackraste ungar i alla fall.

Sekunden efter man skrivit något lite personligt, som att man "lider" av Gad, alltså generaliserat ångest syndrom så får man lite lätt noja över det. Egentligen tycker jag att det är skitdumt. jag skriver ju i bloggen när jag mår kasst fysiskt för att skriva av mig lite och få empati. Eller när jag är trött och slutkörd. Men är det en "psykisk åkomma" så är det genast lite fult och lite hysch pysch. Varför är det så? Kan ju vara ännu mer öppen och säga att förrutom Gad så tampas jag även med PTSD. Vad är det? Jo...

Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD (på engelska posttraumatic stress disorder eller post-traumatic stress disorder) är ett ångesttillstånd till följd av en svår händelse eller chockartad upplevelse. PTSD karaktäriseras av återupplevanden ("flashbacks"), undvikande av det som påminner om händelsen, och överspändhet.

Nu vet ni det. Varför "har" jag det då? DET är personligt och kommer inte att hamna i denna blogg. :) Huva, nu ryser jag lite över hur öppen jag varit men men. Nu trycker jag på publicera inlägg...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara fina vän. Du är helt fantastisk, så himla go vän, mamma, fru, syster, dotter ect. Du är kanon, glöm aldrig det!

<3

nenna sa...

Tycker det är bra att du är personlig är ärlig. <3

Anonym sa...

Publicera på du och vänta dig en massa positiv feedback. Det finns så många där ute som behöver veta om att de inte sitter ensamma med sina problem, ingen är perfekt. Det är bara det att det är väldigt få som vågar "outa" sig, som vågar visa alla sina sidor.

Man ska krama sin skugga och erkänna alla sidor hos sig själv, då mår man som bäst! Du får mig att må bra :)

Ha en underbar helg nu!

Kramar Linda (Dismonia)