torsdag 13 januari 2011

Sova? Eh, ja tack...

Usch vilken natt. Malva har sovit hyffsat bra ett tag men sen igår natt vände det till det sämre (vaken mellan 2-4) och i natt var det helt utflippat. Kl 03 vaknade hon. Jag gick in, gav henne den tappade nappen, stoppade om henne och gick ut igen. Hon verkade somna om. 5 min senare kastar hon iväg tutten och ropar på maaaammmmaaa. Denna gången blir hon mer eller mindre hysterisk när jag lägger ner henne men jag är vänlig men bestämd, sjunger lite för henne. Hon lugnar sig. Så fort jag går ut ställer hon sig i sängen och kastar i väg nappen igen. Jag lägger ner henne och sätter mig bredvid sängen. Sitter kvar i ca 15 min. Hon verkar somna. Jag går och lägger mig. Hon vaknar...då ger jag upp och tar med henne in i vårt sovrum och lägger henne mellan oss och klappar henne över ryggen. Men hon är superpigg. Sitter upp, klappar händerna, klättrar på mig...kl 5.20 går jag upp och gör en flaska välling till henne som hon sveper och byter blöjan. kl 05.30 somnar hon om. kl 07.15 ringer klockan och vi går upp och promenerar till dagis 08.30. kl 11 somnar hon efter 30 min gallskrik ståendes i sin säng. Jag gick bara in en gång, lät henne faktiskt vara arg lite. För det är faktiskt just arg hon är, inte ledsen. Men på nätterna väcker hon ju Pontus om jag låter henne vara...börjar känna mig så sjukt uppgiven...någon som har några tips? Tankar? Läste lite på growingpeople.se men blev mest ledsen över hur lätt dom får det att låta... bläääää.


En glad liten fisunge i Julas, då funkade sömnen bättre. Hon somnade själv i sängen kl 18.30 vaknade max 2 gånger på natten och somnade lätt om och vaknade kring 7 på morgonen. Sov på f.m mellan 10.30-12.00. Nu verkar ju inte detta funka längre...

2 kommentarer:

nenna sa...

Fler tänder på G? En förkylning kanske??

Sebbe får sånna där ryck med dumma nätter titt som tätt. Oftast är det närhet han vill ha, vara i famnen och somna osv. Fungerar det?
Förra gången han fick ett sånt här ryck ställde vi in en extrasäng (vanlig) i hans rum där han o jag sov tillsammans. För att ligga i våran säng var uteslutet. Då blev han piggare än pigg på 2 röda sekunder!

Öhm, vad har vi mer gjort... Jo, nattlampa. Lite ljus måste det vara annars sover han skitdåligt.

Och så störs han lätt av ljud. Delar Pontus o Malva rum?? Hon kanske störs av Pontus snarkningar eller att han rör sig mycket i sömnen.

Jag hoppas ni kommer på något sätt att hjälpa henne att slappna av (om det är det som är "problemet") så att ni också får sova. Man blir galen av sömnbrist, snabbt!

Kram!!!

Emelie Lilja sa...

Vi har provat allt och lite till. Teorin som jag har efter diskussioner med bvc är att hon sover väldigt ytligt, har lätt att vakna. När hon kommer i den här ytliga sömnen och vaknar kan hon inte somna om på egen hand och behöver oss för att somna. Samt att hon tappar/kastar nappen och inte somnar utan den. Har en teori om att hon kan vara understimulerad också. Har fått dagisplats till 1 mars. kanske blir bättre då... hoppas. Magen, tänder, förkylning osv är det inte i alla fall.